BELAJAR SEO TERKINI DENGAN FUAD LATIP

Monday, June 30, 2008

Belajar SEO: Belajar SEO terkini

SEARCH ENGINE OPTIMIZATION (Optimasi Enjin Carian) - Belajar SEO Terkini
Terdapat 9 Bab yang akan diterangkan secara berperingkat iaitu 1 bab setiap bulan.
1. SEO Dan Kepentingannya
2. Faktor-Faktor SEO
3. Kepentingan Kata Carian Dan Bagaimana Untuk Mencari Kata Carian Yang Sesuai.
4. Optimasi Struktur Link Untuk SEO
5. Optimasi Laman Web Untuk SEO
6. RSS Membantu SEO
7. Tag And Ping Membantu Backlink SEO
8. Exploitasi Laman Web Percuma Untuk SEO

Belajar SEO Dan Kepentingannya

Search Engine Optimization (SEO) atau Optimasi Enjin Carian (OEC) merupakan salah satu teknik Belajar SEO untuk mendapatkan trafik secara organik atau semulajadi. Lebih 85% traffic yang masuk ke sesebuah laman web adalah melalui Enjin Carian (EC) atau Search Engine (SE).

Untuk belajar SEO dari mula sehingga akhir adalah amat mustahil di dalam beberapa muka surat yang terhad ini. Saya akan terangkan perkara asas berkenaan dengan belajar SEO di mana kita perlu mengetahui kepentingan SE.

Secara mudahnya untuk difahami, cuba saudara fikirkan rutin harian kita yang menggunakan internet setiap hari di dalam proses mencari informasi.
1. Kita ingin mencari sesuatu informasi.
2. Kita akan bukak internet browser.
3. Kemudian kita akan pergi ke laman web SE. Lebih daripada 90% antara kita menjadikan SE sebagai default site apabila kita membuka internet browser termasuk diri saya.
4. Kita mula taip perkataan atau ayat di ruang carian untuk mencari informasi yang kita inginkan. Ini dikenali sebagai KATA CARIAN atau KEYWORD.
5. Kemudian senarai laman web yang berkaitan dengan kata carian kita tadi akan dipaparkan.
6. Kebiasaan kita akan memilih laman web di antara tempat teratas (No.1) hingga 20 laman web teratas sahaja sebelum kita memasukkan kata carian yang baru.

Lihatlah contoh di atas. Di dalam sehari berapa banyak kata carian yang kita gunakan untuk mencari pelbagai informasi yang kita inginkan? Berapa ramai yang serupa dengan kita melakukan perkara yang sama?

Dengan rutin yang dilakukan oleh berjuta-juta orang di dunia ini, maka kepentingan SE adalah amat penting di dalam membantu menarik pengunjung ke laman web kita seterusnya melakukan apa jua urusan di laman web kita.

Sekarang amat jelas bahawa di dalam perniagaan internet yang memerlukan pemasaran untuk menarik pengunjung ke laman web, SE merupakan satu cara terpenting untuk meningkatkan jualan. Namun persoalannya:

1. Bagaimana kita ingin letakkan laman web kita di antara 20 laman web teratas untuk kata carian yang berkaitan?
2. Bagaimana SE menyenaraikan dan meletakkan (dikenali sebagai index) sesuatu laman web bagi kata carian yang berkaitan?
3. Apakah faktor-faktor terpenting yang perlu kita ketahui dan lakukan untuk mendapatkan pengunjung yang mempunyai potensi yang besar di dalam perniagaan internet sebagai pembeli mengunjungi laman web kita.

Myorionet dan Belajar SEO
Sebelum saya menerangkan lebih terperinci berkenaan dengan SE, marilah kita sama-sama melihat pencapaian laman web saya di SE.
Jika saudara mencari informasi berkenaan dengan teknik internet marketing menggunakan Google, saudara akan dapat melihat laman web teratas adalah laman web saya seperti berikut.
Laman web saya juga tersenarai di tempat pertama untuk kata carian panduan SEO percuma.
Begitu juga dengan kata carian berniaga di internet.
Banyak lagi kata carian yang penting dan ramai yang mencarinya telah menyenaraikan laman web saya di tempat 20 teratas SE (sewaktu saya menulis artikel ini) seperti

1. buat laman web percuma – No.2
2. pemasaran melalui email – No.4
3. berniaga dalam intenet – No.4
Dan banyak lagi.

Setelah saudara lihat contoh-contoh laman web saya dan pencapaian di SE, muncul persoalan seterusnya iaitu :
1. Bagaimana untuk mengetahui kata carian yang ramai mencarinya dan ada kaitan dengan laman web kita?
2. Bagaimana untuk mengetahui bahawa kata carian tersebut dapat menarik pengunjung ke laman web kita?

Mengapa Google?
Apabila kita melakukan SEO di dalam Belajar SEO, SE yang dipilih adalah Google? Mengapa Google?
1. Google merupakan sumber data untuk penyenaraian laman web di internet yang terbesar.
2. Banyak SE lain menggunakan data daripada database Google sebagai data penyenaraian laman web di internet seperti rajah di

http://www.bruceclay.com/searchenginerelationshipchart.htm
3. Algorithm atau kaedah carian yang dibina oleh Google lebih menepati kehendak pengguna telah menjadikan jumlah pengguna mengguna Google adalah tinggi.
4. Kaedah indexing laman web google lebih praktikal dan natural.

Di dalam Belajar SEO terkini, saudara telah diterangkan kepentingan SEO iaitu kepentingan laman web kita tersenarai di dalam senarai 20 teratas di dalam SE untuk kata carian tertentu. Kita akan mempelajari bab yang seterusnya pada bulan hadapan.

Salam hormat dari saya
Fuad Latip
http://belajar-seo-terkini.blogspot.com


Technorati Tags:
,

Flickr Tags:
,

Del.icio.us Tags:
,

Furl Tags:
,


No comments: